GPS nyomkövetés LoRaWAN hálózaton keresztül

Miről is van szó?

A LoRaWAN hálózat egy szabadfelhasználású rádiós sávban (ISM 868 Mhz) működő "Wide-Area" hálózat. Korábban ilyen kis teljesítménnyel csak néhány száz méter áthidalására volt lehetőség, szóba sem jöhetett egész városokat, vagy országokat lefedő hálózat kialakítása. Azonban ma már rendelkezésre áll a technológia, amivel olyan érzékeny vevő egységeket tudnak létrehozni, amelyek akár 10 Km távolságból is képesek venni a 25 mW teljesítménnyel sugárzott adást. Természetesen a városi környezet, épületek, domborzat csökkenti az elérhető távolságot, de ennek ellenére is több kilométer áthidalható.

A ChipCad Kft. 2016 február 4-én jelentette be, hogy mindössze 3 átjáró telepítésével létrehoztak egy Budapest szinte egészét lefedő LoRa hálózatot, amihez 3 hónapig minden vásárlójának szabad hozzáférést biztosít. A hálózat egyik lehetséges alkalmazása egy igen alacsony fogyasztású nyomkövető rendszer. Egy hagyományos GPS nyomkövető a mobilhálózatot használja az adatok továbbítására, ennek több hátránya is van, az egyik a magas fogyasztás, egy GSM/GPRS adó több, mint tízszeres energiaszükséglettel bír a LoRa rádiós modulhoz képest. A második hátrány pedig az, hogy SIM kártya szükséges hozzá, azaz valamilyen előfizetéssel vagy előre feltöltött kártyával kell rendelkeznie a felhasználónak.

A LoRa hálózatot használva létrehozható egy olyan kis méretű és alacsony fogyasztású nyomkövető modul, amely több hónapon keresztül működőképes maradhat egy töltéssel, valamint több felhasználása is lehet: lopás esetén a kerékpár megtalása, vagy a saját útvonalak megjelenítése.

Jelenleg a rendszer kísérleti fázisban van, létrehoztam egy prototípus egységet, amivel a hálózatot tesztelem, ennek az állapota tekinthető meg a weboldalon egyelőre teljesen publikusan.

Hogyan működik?

A kerékpáron lévő egység a GPS vevője segítségével periodikusan meghatározza a pozíciót és egyéb adatokat, majd a rádiós modul továbbítja az átjárók felé (elképzelhető, hogy több átjáró is veszi az adást). Az átjárók interneten kapcsolódnak a hálózati szerverhez, ami az alkalmazás szerver felé továbbítja a csomagot, amelynek a kijárata jelenleg egy WebSocket. Itt csalakozik a BikeTrk szervere, amelyen a kliens feldolgozza (dekódolja) a rádiós adást és átalakítja az adatbázis sémának megfelelő formátumra. A folyamat végén a felhasználó egy webalkalmazás segítségével juthat az adatokhoz.

Fontos megemlíteni, hogy az adások teljes mértékben titkosítottak, tehát az érzékeny pozíció adatok biztonságban vannak, a levegőből történő lehallgatás nem lehetséges.

A továbbiakban lehetőség nyílik statisztikák készítésére a megtett útvonalak alapján, valamint lopás esetén rendelkezésre áll egy olyan opció, amely a hagyományos nyomkövetők esetén nem lehetséges. A kerékpár az utolsó földrajzi pozíció közelében megtalálható akár a rádiós jelerősség alapján is egy másik rádiós eszközzel.

Ha érdekli a termék vagy kérdése van, forduljon hozzánk bizalommal: Ecotrade Kft.